Van Luang Prabang naar Chiang Mai

18 april 2015 - Luang Prabang, Laos

P1040882Na mijn laatste reisverhaal op dinsdag, ben ik Luang Prabang in gegaan om de New Year feesten te gaan bekijken. Het Lao New Year bestond uit drie dagen water gevechten, optochten, toespraken, dansende mensen en heel veel marktjes. Dinsdag heb ik de hele dag lekker rond gelopen door de stad en van de feesten en de marktjes genoten. Toen ik 's avonds in mijn hotel terug kwam zag ik daar nog een kakkerlak over mijn bed rennen. Dat was toch wel even heel verschrikkelijk. Maar goed dat hoort bij reizen dacht ik toen maar, dus ik heb me er overheen gezet en ben gewoon gaan slapen.

De volgende dag was het de tweede dag van het New Year.

P1040886 's Morgens stond ik om zes uur op omdat ze mij in het hotel hadden verteld dat ik dan om half zeven de offeringen aan de monniken kon zien. Helaas bleek dit niet helemaal te kloppen en was ik te laat... Toen ben ik maar rustig gaan ontbijten en heb ik kaartjes gekocht en ben ik die lekker gaan schrijven met een bananensmoothie er bij. Daar nog een tijdje rond gelopen en de verschillende optochten bekeken. 's Middags ben ik naar een heuvel midden in luang Prabang gegaan. Van boven af had je een erg mooi uitzicht, waar

P1040903

ik lekker een tijdje met een boek erbij, van heb zitten genieten.
Verder waren over de hele heuvel allemaal tempels, boedhabeelden en grotten verdeeld. Door een heleboel trappen op de af te lopen kon je die allemaal bekijken dus daar ben ik ook nog een hele tijd mee bezig geweest. 's Avonds nog even naar de avondmarkt geweest en daarna was het al weer tijd om terug te gaan naar mijn hotel.

De volgende ochtend ben ik om half zes opgestaan en deze keerP1040975 heb ik wel de monniken gezien. Het was heel bijzonder om dit mee te maken. Door de hele stad zaten rijen mensen aan de rand van de weg met een mandje met rijst en verpakte cakejes. Toen kwamen er van alle kanten rijen met monniken die van iedereen wat eten in hun mand kregen. De monniken gaven ondertussen ook weer eten weg in grote manden die ook langs de rand van de weg stonden. Soms was dit bijvoorbeeld P1040950

bij zwerfkinderen maar andere keren gaven ze ook een deel van hun eten aan mensen die langs de weg zaten om te offeren. Ik ben er nooit helemaal achter gekomen waarom ze dat deden, eten terug geven aan mensen die eten aan het offeren waren.
Nadat alle monniken weer terug waren naar de tempels ben ik even gaan ontbijten en daarna mijn tas weer gaan inpakken, wat nog een aardige klus was met alle soeveniertjes die ik ondertussen gekocht had. Maar uiteindelijk ging mijn tas nog dicht! Vervolgens heb ik een tuk-tuk naar het vliegveld genomen. In de tuk-tuk nog even gezellig zitten kletsen met een koppel uit Amerika en geprobeert niet al te nat te worden door het water dat mensen over de tuk-tuks aan het gooien waren. Op het vliegveld ben ik ook nog maar even soeveniertjes gaan kopen omdat de tuk-tuk veel goedkoper was dan ik verwacht had en ik daardoor nog Kip overhad. dus dat moest ik natuurlijk wel even uitgeven. Vervolgens nog een tijdje met een bejaard koppel zitten kletsen dat op visite was bij hun kleinkinderen in Laos en toen vertrok het vliegtuig. Toen ik een uurtje later in Chiang Mai aankwam bleek dat New Year daar al helemaal afgelopen was, ook al was het officieel die dag ook nog bezig. Dus heb ik maar gewoon een beetje rond gelopen, avond gegeten en ben ik weer naar de avondmarkt gegaan.

Gister heb ik nog een keer een thaise kookcursus gedaan. Ik vond het de vorige P1050025keer zo leuk dat ik had besloten dat ik het nog een keer wilde doen. Deze keer deed ik het alleen op een boederij in plaats van in de stad. Het was een hele mooie boederij waar een groot deel van de groentes die we gebruikten in de tuin groeiden. Deze keer heb ik natuurlijk andere gerechten gemaakt. Ik had deze keer gekozen voor Pad see uw, Papaya Salad, Coconutmilk soup, Khaw soi curry paste en curry en mango sticky rice. De springrolls moest iedereen maken dus die heb ik wel nog een keer gemaakt. Doordat ik de P1050029

kookcursus voor de tweede keer deed maakte ik nu ook gerechten die me helemaal niet zo heel lekker leken, maar die toch wel heel lekker bleken toen ik ze eenmaal ging eten. Voor de Mango sticky rice gerbuikten we een bloemetje om de rijst blauw te maken, het zag er erg gek uit maar was wel erg lekker. 's Avonds weer naar de avondmarkt geweest en toen nog even naar een internetcafe om te skypen en mijn foto's op de computer te zetten, aangezien mijn camera helemaal vol was van de foto's van drie weken. Daarna weer lekker naar bed.

Vandaag ben ik de dag begonnen met een bezoekje aan de vis spa. Het kietelde P1050031verschrikkelijk en was zelfs vrij pijnlijk omdat de vissen wondjes erg lekker vinden. Maar het was leuk om een keer te doen en je voeten kwamen er inderdaad heel glad uit. Daarna ben ik verder gegaan met een voetmassage. Deze keer was die gelukkig helemaal niet pijnlijk dus dat was erg prettig. Ik heb vandaag dus een lekker ontspannen ochtendje gehad. In de middag ben ik naar twee museums geweest. Allebei gingen ze over de geschiedenis van deze regio. Het was wel leuk om dat allemaal even te zien en te lezen. Daarna ben ik op zoek gegaan naar twee nieuwe boeken. Ik had op de tour het boek gekregen van een ander meisje die haar boek uit had. Maar dat boek heb ik ook al weer bijna uit dus had ik even twee nieuwe nodig om mee te nemen naar de dog rescue.

Morgenochtend wordt ik om acht uur opgehaald om naar de dog rescue te gaan. Ik ben heel benieuw hoe ik het daar ga vinden!

1. Marco en Anita:
    18 april 2015
    Wat ontzettend knap zoals je het doet en beschrijft. We kunnen echt mee genieten.
    Je krijgt een schat ervaringen. Gelukkig hoeft dat niet allemaal in je rugzak, want dat zou niet passen. Veel plezier bij de dog rescue.
  2. Esther:
    Trots!
  3. Elly:
    18 april 2015
    Mooie foto's heb je weer gemaakt! En wat heb je veel gezien en gedaan. Heel benieuwd naar je ervaringen bij de dog rescue
  4. Jolanda Bruinsma:
    Hey Lotte,
    Zal ik een extra koffer voor je meenemen...hahah
  5. Marije:
    19 april 2015
    Hoi Lotte, wat doe je veel en maak je veel mee! Supergoeie ervaring. Ik ben heel benieuwd naar je verhalen over de hondenopvang.

Liefs, Marije
  6. Ellen Kok:
    19 april 2015
    Respect Lotte dat je dit allemaal doet! Wat heb je al veel gezien en gedaan! Ben benieuwd hoe het in de hondenopvang is.
    Groeten, vanuit een zonnig Nederland, ook groeten van Roel,
    Ellen