Met Jolanda op Java!

18 mei 2015 - Yogyakarta, Indonesië

imageZaterdag heb ik dan eindelijk het vliegtuig naar Jakarta genomen om daar met Jolanda te gaan reizen. Op het vliegveld duurde het nog even voor we elkaar hadden gevonden omdat het een enorm vliegveld bleek te zijn, maar uiteindelijk hadden we elkaar gevonden en konden de laatste twee gezellige weken beginnen.
Zodra we elkaar hadden gevonden namen we een taxi naar het hotel in Jakarta. Het hotel was heel groot, heel luxe en heel mooi. We hadden een enorme kamer met heerlijke bedden en een badkamer met een heerlijke douche en zelfs een bad.
Toen we aankwamen in het hotel hebben we even de kamer bekeken en daarna zijn we gaan eten. In het hotel was een restaurant met buffet waar we heerlijk hebben gegeten. Na het eten hebben we nog even gezwommen op het dak met uitzicht over de hele stad en daarna heb ik heel uitgebreid gedoucht. Want wat was het lekker om weer een warme, hoge douch met een goeie straal te hebben.

De volgende ochtend hebben we meteen de trein naar Bandung genomen. Er was ons verteld dat je het beste een uur van te voren op het station kon zijn dus we gingen imagevroeg op weg. Op het station ging het erg snel met de kaartjes enzo dus al gauw zaten we te wachten op het perron. Toen de trein aankwam stapte wij in en gingen op zoek naar onze stoelen, maar daar bleken andere mensen op te zitten. Wij gingen snel naar die mensen toe om ze weg te sturen maar toen die om ons kaartje vroegen bleken wij in totaal de verkeerde trein te zitten. Wij waren namelijk zomaar in de eerste trein die het station binnenkwam rijden, ingestapt. Dus toen hebben we nog even gewacht en bij de volgende trein goed gecontroleerd of het de goede was. De treinrit was maar een paar uurtjes en toen kwamen we aan in Bandung. Daar namen we een taxi naar het hotel. De taxi chauffeur begon erg te lachen toen wij vertelde naar welk hotel we moesten maar wij wisten niet waarom dus we stapte gewoon in. Toen bleek dat het hotel aan de overkant van de straat, op ongeveer twintig meter afstand was. Maar goed wij waren in ieder geval in ons hotel, en ook dit hotel was hartstikke mooi. Na de kamer even te hebben bekeken gingen we rondlopen en even lunchen met donuts bij de KFC.  Daarna zijn we naar een winkelcentrum geweest waar we lekker een paar uur door alle winkels hebben gelopen. 's Avonds zijn we wat gaan eten bij de red tulip. Een restaurant waar de Nederlandse invloeden goed waren te zien doordat ze bijvoorbeeld bitterballen hadden. In het restaurant hadden ze ook live muziek maar de mensen zongen verschrikkelijk vals dus dat was erg lelijk maar ook wel weer grappig.

Mimageaandag deden we een tour door Bandung. Een man van ons hotel zou ons in ieder geval naar een vulkaan brengen en ons daarna nog andere plekken in Bandung laten zien. Als eerste gingen we dus naar een vulkaan. Het was een vulkaan die al lang niet maar actief was en in de krater was een meer ontstaan. Het meer bleek best wel groot en het was een hele mooie kleur blauw. Op sommige plekken zag je het zand aan de rand van het water en zelfs dat was blauw. Toen we aankwamen bij de vulkaan hadden we echter in eerste instantie geen tijd om rond te kijken omdat iedereen met ons op de foto wilde. Wij hadden in Bandung ook nog helemaal geen westerse toeristen gezien en bij de vulkaan bleek dat we inderdaad wel heel bijzonder waren. imageWe zijn in totaal ongeveer een uurtje bij de vulkaan geweest en met meer dan 10 verschillende groepen mensen op de foto geweest.
Na de vulkaan reden we weer verder langs alle theevelden. Daar stapte we op begeven moment ook nog even uit om even goed de mooie velden te kunnen bekijken. Verder gingen we nog naar een meer en toen nog even lunchen bij een schattig restaurantje. Het was een restaurantje waarbij elke tafel in een schattig klein huisje zat op een vijvertje en met je voeten zat je net niet bij de vissen. Na de lunch moesten we heel lang in de auto. Doordat Bandung een hele grote stad was, met heel veel verkeer, was alles erg lang rijden. Onderweg stopte we nog bij het huis van de man die ons rondreed. Hij moest daar iets afleveren en toen werden wij meteen uitgenodigd om wat te drinken en te eten en daarna wilde ze natuurlijk nog even met ons op de foto. We kregen ook nog twee enorme zakken Indonesische hapjes mee dus dat was wel lekker.
Hierna gingen we nog naar een winkelcentrum waar we een tijdje lekker hebben gewinkeld. Toen was het ondertussen al ongeveer 8 uur dus besloten we maar weer terug te gaan naar het hotel.

De volgende ochtend namen we al vroeg weer de volgende trein. We gingen met de trein naar Yogyajarta en dat duurde 8 uur, dus onze dinsdag hebben we besteed in de trein. Vanuit de trein hadden we heel mooi uitzicht op alle kleine dorpjes en de rijstvelden. Verder hadden we een boek bij ons en heb ik nog even lekker geslapen.
Toen we aan het einde van de middag aankwamen gingen we eerst naar het hotel. We bleken niet veel van onze ervaringen geleerd te hebben want ook hier namen wij een imagetaxi naar het hotel aan de overkant van de straat. We zaten echter niet in een gewone taxi maar in een becak, een fiets met een karretje voorop, dus dat was wel leuk om mee te maken.
In het hotel hebben we even heerlijk gezwommen en daarna hebben we over een hele grote, drukke straat langs alle winkeltje met batik gelopen en even avond gegeten. Op deze straat werden we ook weer heel veel aangesproken en toen kwamen we nog terecht bij een batikexpositie. Daar werd uitgelegd hoe ze de schilderijen maakten en toen mochten we nog even naar de schilderijen kijken. Ze hoopten ook erg dat we er een zouden kopen maar dat hebben we toch maar niet gedaan.

Woensdag hebben we een fietstocht door Yogyakarta gedaan. We fietste een imagekwartiertje door de stad en kwamen daarna uit tussen alle rijstvelden en kleine dorpjes. Het was heerlijk om na zoveel in de bus en trein te zitten even heerlijk buiten te zijn. Tussen het fietsen door hebben we de rijstvelden bekeken, wat rijst mogen planten en mogen helpen met de rijst van de plant af halen. Verder stopten we nog in een klein fabriekje waar ze uitlegde hoe je tofu en tempee maakte. Het was dus een hele leuke fietstocht en we hebben een hoop van Indonesië gezien.
's Middags hebben we natuurlijk weer even gezwommen en daarna zijn we naar een leuk restaurantje geweest waar ze vegetarische saté hadden.

Gister zijn we naar een Indonesische mevrouw geweest waar Jolanda een brief moest afleveren. Deze vrouw woont in een kampong, een soort kleiner, rustig wijkje midden in de stad. Het was leuk om op deze manier even bij Indonesische mensen thuis te kunnen kijken en te zien hoe de mensen hier leven. We kregen weer een heleboel Indonesische hapjes aangeboden en ook weer een heleboel lekkers om mee te nemen.
imageDe mevrouw vertelde ons dat er verderop ik de stad een leuk winkelcentrum zat, dus namen wij 's middags de bus daar naar toe. Hoewel de vrouw het ongeveer had uitgelegd, hadden wij niet precies begrepen waar we moesten overstappen en uitstappen, maar de medewerkers van de bus bleken het aan elkaar door te geven, waardoor het ons telkens weer verteld als we uit moesten stappen en als we weer in een andere bus moesten stappen. In het winkelcentrum zijn we even naar de Starbucks geweest en hebben we tijdje lekker gewinkeld. Daarna gingen we weer naar het hotel om even te zwemmen en toen te gaan eten. In het hotel kwamen we nog twee Nederlandse mannen tegen die op zoek waren naar een leuk restaurantje dus gingen we daar uiteindelijk mee eten.
Na het eten vroegen wij een becak chauffeur om ons naar het einde van de imagewinkelstraat te brengen omdat daar straatartiesten zouden zijn. Toen we daar waren aangekomen stopte de man alleen niet maar ging gewoon verder. Toen we vroegen waar we dan heen gingen kregen we als antwoord alleen maar telkens no problem, no problem. Wij wachten maar gewoon af en uiteindelijk werden we afgezet bij het ballet. Wij besloten daar dan ook maar heen te gaan en we hebben onverwachts een hele leuke avond gehad. Het was echte Indonesische muziek en dans en het was echt een heel mooi stuk.

imageVanmorgen werden we om kwart voor vier opgehaald om naar de borobudur te gaan. We zouden daar de zonsopgang gaan bekijken maar helaas was het vrij bewolkt. Alsnog was het een hele mooie tempel, met mooi uitzicht en mooie beelden. Doordat wij zo vroeg gingen was het nog niet zo druk dus hebben wij goed kunnen rondlopen en mooie foto's kunnen maken. De rest van de dag doen we lekker lui want we zijn moe van het vroege opstaan. De mevrouw waar we gister op visite waren, is nog even langs geweest en verder hebben we lekker gezwommen en gelezen.

Morgen nemen we het vliegtuig naar Bali. Hoewel het leuk was op Java heb ik erg zin om naar Bali te gaan omdat we daar in een klein, rustig stadje zitten in plaats van de grote steden waar we hier de hele week hebben gezeten. Verder hebben we al een aantal leuke plannen voor Bali, dus dat gaat een leuke laatste week van mijn reis worden!