De tweede week met de hondjes!

4 mei 2015 - Chiang Mai, Thailand

Vorige week zondag begon mijn tweede week bij de honden rescue. Op zondag ging imagehet grootste gedeelte van de groep weg en daar kwam een nieuw meisje voor in de plaats. Omdat ik deze week voor de parvopups zou gaan zorgen werd dat allemaal op zondagochtend aan mij uitgelegd. Er waren namelijk 9 puppy's die al 6 weken in quarantaine zaten om dat ze parvo hadden en parvo een zeer besmettelijke ziekte is. Om te voorkomen dat de ziekte zich zou verspreiden mocht er elke week maar een persoon bij de puppy's komen en die mocht dan verder geen andere puppy's in de dog rescue meer aanraken omdat puppy's zo kwetsbaar zijn voor ziektes. Deze week zou ik dus de persoon zijn die in mijn eentje voor de puppy's zou gaan zorgen. Elke dag moest ik daarvoor speciale kleren, schoenen en handschoenen aan.
Wat ik bij de puppy's moest doen was vooral heel veel schoonmaken. 7 van de puppy's zaten in een kleine ren waar ze een beetje rond konden rennen en konden spelen en 2 puppy's zaten in kooien omdat de parvo bij hun nog steeds niet volledig verdwenen was. Omdat de puppy's allemaal nooit buiten kwamen werd er overal gepoept en geplast en ik was vooral de hele dag bezig met dat opruimen en telkens alle spullen en kooien bleken om te voorkomen dat de ziekte zou verspreiden. Daarnaast moest ik de honden eten en medicijnen geven en als ik nog tijd had kon ik soms nog even met ze spelen, maar meestal ging ik snel weer naar de kliniek terug om daar te helpen met de gewone taken want we waren de eerste dagen maar met vier personen.
Op zondag zag ik ook het eerste gevecht tussen de puppy's. De puppy's hadden allemaal voor 6 weken in hun eentje in een kooi gezeten en waren pas een paar dagen weer bij elkaar. Daarom moesten ze helemaal op nieuw uitzoeken wie de baas was en daardoor waren er veel gevechten. Op zondag werd mij dan ook meteen even uitgelegd hoe ik zo'n gevecht het beste kon stoppen. De hele week was er wel een puppy die 's nachts nog in zijn eentje werd op gesloten omdat die heel vaak gevechten begon en ze geen gevechten wilden hebben terwijl er geen mensen in de buurt waren.

imageOp maandag was ik weer het grootste gedeelte van de dag bezig met het schoonmaken. Tussendoor had ik nog wel tijd om even naar de gehandicapte honden te gaan en met de hond die in een rolstoel zit te wandelen. Ook had ik nog even geprobeerd om wat teken te verwijderen bij de puppy's maar daar waren ze veel te druk en beweeglijk voor. Aan het einde van de dag mochten ook de laatste twee puppy's uit hun kooi en bij de andere puppy's omdat hun parvo nu ook verdwenen was. En hoewel het voor de puppy's vrij overweldigende was om 7 andere puppy's achter zich aan te hebben rennen, waren ze heel blij om weer lekker rond te kunnen hollen en uit hun kleine kooitje te zijn.
Aan het einde van de dag deed mijn lichaam overal zeer dus heb ik nog lekker even een massage genomen.

Op dinsdag had ik minder te doen bij de puppy's omdat alle puppy's uit de kooien imagewaren. Ik hoefde dus alleen nog maar het stuk buiten telkens schoon te maken. Hierdoor had ik tijd om met wat andere mensen een heleboel honden die bijna nooit uitgelaten worden even uit te laten. En wat waren de honden daar blij mee!
Aan het einde van de dag werd er besloten om te beginnen met het opheffen van de quarantaine. Daarom gingen we negen kooien klaarmaken en alle puppy's opsluiten   om vervolgens het hele stuk buiten vol te kunnen gaan spuiten met bleek en dat de hele nacht te laten liggen.
Deze dag waren er wel nog twee gevechten geweest tussen puppy's voordat ze allemaal apart op gesloten werden. Maar hoewel er op verschillende puppy's bloed te zien was, was er gelukkig niemand ernstig gewond.
Op dinsdag kwam er gelukkig ook nog een nieuwe meisje, wat heel fijn was omdat het erg veel werk was voor 4 personen.
Verder heb ik dinsdagavond weer heerlijk een massage genomen.

Op woensdag was ik erg druk omdat ik dus in een keer 9 kooien had om schoon te maken. De puppy's moesten nog de hele dag in hun kooien blijven omdat we hun ren buiten nog twee keer volledig moesten bleken. Na het schoonmaken had ik nog even tijd voor de lunch om naar een paar hondenrennen te gaan en teken te verwijderen bij verschillende honden.
's Middags begonnen we met het wassen van alle puppy's. Want pas als alle puppy's gewassen waren mochten andere mensen ze ook weer aanraken. We hebben die middag 6 puppy's gewassen en tussendoor nog een volwassen hond die helemaal vol zat met teken en dus tekenshampoo nodig had. Aan het einde van de dag waren we weer alle kooien aan het schoonmaken omdat de puppy's ze heel snel weer vies maken. Ik kreeg nu gelukkig wel hulp. Maar toen besloot een van de puppy's helemaal aan het einde van de dag nog even in de poep te gaan staan waardoor we haar ook nog een bad moesten geven en we uiteindelijk pas om half 6 klaar waren. Het was dus een erg lange maar wel een hele leuke dag. Het was super leuk om na al dat schoonmaken gewoon even lekker de puppy's een bad te kunnen geven en aandacht aan ze te kunnen besteden.
Ook op woensdag kwam er weer een nieuwe jongen. Hij was eigenlijk een vrijwilliger bij de olifanten maar hij had gehoord hoe weinig vrijwilligers er bij de honden waren en had besloten over te stappen. Dus zo hadden we steeds meer mensen en werd het werk weer steeds beter te doen.

imageDonderdagochtend moesten we nog even de laatste twee puppy's een bad geven en daarna mochten ze eindelijk allemaal weer naar buiten. En toen waren ze allemaal heel enthousiast en blij aan het rondhollen en aan het spelen. Helaas ontstond er ook al vrij snel een gevecht toen ze weer allemaal bij elkaar waren. Ik was er snel bij en haalde meteen de twee vechtende honden uit elkaar maar terwijl ik dat deed besloot een derde hond zich er mee te bemoeien en die sprong er boven op, maar omdat ik de honden vasthield werd ik uiteindelijk gebeten in plaats van de honden. Ik besteden hier eerst geen aandacht aan omdat ik nog steeds bezig was met de honden rustig krijgen. Maar toen ze na een tijdje rustig waren en ik eindelijk naar mijn hand keek, bleek daar een tand in te zitten. De puppy die de tand miste leek er verder gelukkig niet veel last van te hebben maar mijn hand begon al snel helemaal op te zwellen en pijnlijk te worden.
Verder waren we op donderdag vooral de hele dag bezig met alle kooien en spullen zoals etensbakken drie keer bleken. Tussendoor hadden we nog even tijd om weer een hond te wassen en toen waren we voor het eerst die week weer een keer om half 5 klaar.
's Avonds wilde ik nog even een massage nemen, maar omdat mijn lichaam ondertussen te pijnlijk was om aangeraakt te worden nam ik gewoon alleen een voetmassage, wat ook lekker ontspannend was.

Vrijdagochtend moesten we nog een laatste keer alle spullen en kooien bleken en toenimage waren we eindelijk helemaal klaar met de quarantaine. Dat betekende voor mij dat ik eindelijk weer andere puppy's mocht aanraken, en het was heel leuk om al mijn favoriete hondjes van de week daarvoor eindelijk weer te kunnen aaien.
Omdat de quarantaine klaar was gingen de puppy's ook naar een andere ren. Ze gingen nu naar een grotere ren met gras, zand en water en waren heel gelukkig om daar te kunnen rondrennen, in het water te kunnen springen en kuilen te kunnen graven.
Verder heb ik op vrijdag nog een hond een bad gegeven en ik heb een hele tijd in een de playground gezeten. Dit is een ren met allemaal hele vriendelijke honden waar vaak honden naar toe gaan die in hun vorige ren gepest worden. Op vrijdag kwam er ook weer een nieuwe hond in de playground. Ze werd in haar vorige ren namelijk altijd gepest en gebeten door haar broers en zussen dus had een nieuwe plek nodig. Ik moest een tijd in deze ren gaan zitten om in de gaten te houden of het goed zou gaan met een nieuwe hond in de ren. Je zag in het begin dat de nieuwe hond doodsbang was, voor alle honden wegrende en zich verstopte. Maar na verloop van tijd merkte ze dat dit vriendelijke honden waren die niet gemeen tegen der zouden doen en toen kwam ze te voorschijn, kwam der staart langzaam weer omhoog en durfde ze een plekje te zoeken om rustig te gaan liggen. Het was heel leuk om te zien hoe zo'n jong hondje dan eindelijk rustig wordt omdat ze merkt dat ze in een betere omgeving is.
Aan het einde van de dag gingen we terug naar de puppy's om de puppy weg te halen die 's nachts nog steeds alleen in een kooi sliep. Terwijl we hem probeerde weg te halen ontstond er een nieuw gevecht, en op nieuw werd ik gebeten terwijl ik al twee honden uit elkaar had gehaald en een derde zich er opeens mee ging bemoeien. Gelukkig was deze beet veel minder diep en pijnlijk. Mijn hand was namelijk nog steeds helemaal dik van de vorige bijt dus het was fijn dat er geen extra dikke plek om de nieuwe bijt heen ontstond.
Toen we terug kwamen bij het huis bleek Ayo daar weer terug te zijn van de kliniek. Ayo is een van de honden van die rondom het huis van de vrijwilligers leven. Hij heeft maar drie poten maar is toch de baas van de groep. Hij was heel blij om weer terug te zijn en stond super blij te kwispelen en te wachten op aandacht toen wij daar aankwamen. Ayo is eigenlijk van iedereen wel een van de favoriete honden dus iedereen was blij dat hij terug was.

Zaterdag kon ik weer helpen met alle normale klussen omdat de puppy's uit de quarantaine waren. Iedereen mocht nu bij de puppy's maar uiteindelijk bleef ik toch voor ze zorgen. Er hoefde alleen niet meer schoon gemaakt te worden nu ze in hun nieuwe ren zaten dus het was vooral even eten geven en dan verder met de gewone klussen. Hierdoor had ik op zaterdag opeens heel veel tijd om andere dingen te doen. Zo heb ik alle honden op de playground in gesmeerd met antitekenspul en het vrijwilligershuis schoongemaakt. Daarnaast heb ik een hele tijd in een ren gezeten waar een hond terug kwam nadat hij in de kliniek was gekomen na een gevecht. Ze wilde even goed in de gaten houden of er geen nieuw gevecht zou uit breken dus daar heb ik een tijdje bij gezeten. Verder hebben we op zaterdag een van de andere puppy's uit de kliniek bij de 9 puppy' s gelaten. De puppy in de kliniek zat namelijk in een kooi naast de andere puppy's en hij was elke keer naar ze aan het blaffen en achter het hek met ze mee aan het rennen omdat hij zich verveelde in zijn eentje in zijn kooi. Daarom hebben we hem zaterdag een half uurtje bij de 9 puppy's gelaten en dat ging erg goed. In eerste instantie vond hij het nogal eng dat er op eens 9 puppy's boven op hem sprongen, maar toen de puppy's eenmaal wat rustiger waren hebben ze heerlijk een half uurtje met zijn alle kunnen spelen.

image

Op zaterdag waren we weer een keer om half 5 klaar dus dat was wel lekker. Na het werk ben ik met een ander meisje van de groep en een begeleider naar de olifanten gaan kijken. Je hoort dat op de eerste dag dat je aankomt te doen maar wij hadden dat niet gedaan en omdat de begeleider dat zielig vond nam die ons mee om verschillende olifanten te zien en eten te geven.
's Avonds hadden we afscheidsceremonie. Het eten was die dag erg lekker en we keken weer naar wat schattige dansende kinderen. Daarna moest ik nog even een reflectie invullen over mijn tijd hier. Die was natuurlijk super positief want ik heb echt een geweldige tijd gehad bij de dog rescue.

Op zondagochtend heb ik alle gewone taken gedaan en een heleboel verschillende honden uit gelaten. Na de lunch heb ik alleen nog even snel geholpen met de honden in de kliniek uitlaten en daarna ben ik langs al mijn favoriete honden in het park gegaan om foto's te nemen en afscheid te nemen. En wat was het verschrikkelijk om afscheid te moeten nemen. Vooral de puppy's waar ik het grootste gedeelte van de week mijn tijd aan heb besteed was ik echt heel erg gehecht aan geraakt. De hele imagezondagmiddag heb ik dus in verschillende rennen en vooral heel lang bij de puppy's gezeten. Daarna was het tijd om afscheid te nemen van alle leuke mensen die ik hier ontmoet heb en toen moest ik echt gaan. Gelukkig heb ik nog drie hele leuke weken voor me dus dat maakte het afscheid nemen toch weer met iets minder erg. Ik weet wel nu al dat als ik ooit weer terug ben ik Thailand, ik heel graag weer terug wil naar de dogrescue! En alle 9 lieve puppy's moet ik maar gewoon adopteren zodra ik op mezelf woon.

1. Esther:
    4 mei 2015
    Hoi Lotte, hard gewerkt meisje! Het blijft leuk om je verhalen te lezen. En ik ben blij dat er geen kunstgebitje in je hand groeit maar dat het weer goed gaat.
  2. Marije:
    4 mei 2015
    Wauw! Het klinkt superleuk, maar ook zwaar!
  3. Willy:
    6 mei 2015
    hoi lotte,
    moeilijk om afscheid te nemen van de honden lijkt mij en je kunt er ook geen een mee nemen.
  4. Koen&Miek:
    7 mei 2015
    Ha Lotte,
    Fijn om te lezen dat je het in de rescue, ondanks het harde werken, zo naar je zin hebt gehad!
  5. Rene:
    7 mei 2015
    Leuk verhaal :) En we zullen wel zien met hoeveel puppies je thuis komt.