Chaing Mai

6 april 2015 - Chiang Mai, Thailand

P1040293Na mijn laatste verhaal heb ik nog maar een paar uur doorgebracht in Ayuthaya. In die tijd heb ik een boottocht gedaan waarbij we drie verschillende tempels hebben bekeken. De tempels waren erg mooi en het was leuk om over de rivier te varen en het verschil te zien tussen de rijke huizen aan de rand van de rivier en de kleine arme huisjes. Bij die kleine huisjes zagen we ook veel mensen die zich aan het wassen waren in de rivier, terwijl de rievier toch echt niet zo schoon was. Maar denkten thaise mensen dus anders over. Aan het einde van de boottocht zagen we nog de zon ondergaanP1040324 achter de tempels, wat ook erg mooi was. Op de boototcht nog een stel Nederlanders ontmoet die me helemaal hebben overladen met tips voor de andere landen waar ik nog heen ga. Erg leuk om te merken hoe iedereen die je tegen komt zo mee denkt over je plannen.

Donderdagavond heb ik de nachttrein naar Chiang Mai genomen. De trein had twee uur vertraging dus toen we om 11 uur eindelijk vertrokken was iedereen die al in de trein was al stil en aan het slapen. De nachttrein op zich was een hele leuke ervaring. Je had een schattig bedje van ongeveer 1,80 met zelfs nog vrij veel privacy door een gordijntje. Heb de hele nacht heerlijk geslapen en werd de volgende dag wakker bij een fantastisch uitzicht op de jungle rondom Chiang Mai. 's Morgens kwamen er vanzelf mensen langs die vertelde dat je moest opstaan en toen werden de bedden weer omgetoverd in bankjes.

Toen we aan waren gekomen in Chiang Mai heb ik een tuk-tuk genomen naar het centrum en daar heb ik ruim een uur met mijn zware tas rond gelopen omdat ik maar geen betaalbaar hotel kon vinden. Maar gelukkig P1040410heb ik uiteindelijk toch een mooi hotel gevonden voor heel weinig geld. Daarna ben ik naar een internetcafe gegaan om uit te gaan zoeken wat mijn plannen voor de komende weken zouden worden. 's Avonds ben ik naar de avondmarkt gegaan. Het was een hele grote markt waar je heel veel leuke kraampjes had met souveniertjes en andere dingen.

De volgende dag heb ik lekker rusitg aan gedaan. 's Morgens heb ik een thaise voetmasage genomen. Dat was vrij pijnlijk maar toch ook wel heel leuk om gedaan te hebben. Daarna lekker geluncht en 's middags naar het historische museum van Chiang Mai gegaan. En het was erg intressant om te zien hoe de stad Chiang Mai precies tot stand is gekomen.

Gister zou ik een jungle tour gaan doen. Om half negen werdt ik opgehaald in mijn hotel waarna we al snel stil stonden op een bezinestation om te wachten op een bus die het wel deed. De mensen van de groep waren op zich heel aardig maar bleven helaas gewoon frans en zweeds praten ook al begon ik steeds gesprekken in het engels. Na ruim een uur wachten waren we eindelijk onderweg en eenmaal aangekomen in de jungle hebben we op een bambooflot over de rivier gevaren. Wat erg leuk was om een keer te doen. Omdat het een super warme dag was waren er heel veel thaise mensen bij de rivier die ons met zijn alle uitgebreid zaten te filmen en fotograferen. Het was leuk om te zien wat een attractie westerse mensen dan toch nog zijn voor sommige thaise mensen, ook al is deze omgeving hartsikke toeristisch. De rest van de dag bestond alleen nog uit een lunch en uren wachten omdat alles mis ging. Toen werd een man uit de groep boos en eisde die dat we terug gingen en onzs geld terug zouden krijgen. Dus wij gingen inderdaad terug naar Chiang Mai waar we ons geld zouden kunnen ophalen bij het reiskantoortje. Daar aangekomen wilde ze me maar een derde van mijn geld terug geven. Maar na heel lang doorzeuren en uitleggen heb ik gelukkig uiteindelijk al mijn geld terug gekregen. Ik was die dag uiteindelijk 7 uur weg geweest en had daarvan een uur iets anders gedaan dan wachten en autorijden.

Toen ik Chiang Mai weer in ging bleek er zondag markt te zijn. Een markt die het hele centrum van de stad vulde. Ik heb uiteindelijk 5 uur over de markt gelopen en verschillende souverniertjes gekocht dus dat maakte de dag weer goed!

Vandaag hen ik eP1040442en thaise kookcursus gedaan en dat was echt geweldig! Ook vandaag werd ik om half negen op gehaald in mijn hotel waarna we naar de plek van de cursus reden. Daar aangekomen mochten we eerst kiezen welke zeven gerechten we die dag wilden maken. Ik koos ervoor om Pat thai, glass noodle salad, spring rolls, Tom yum soep, deep fried banana, curry paste en panang curry te maken. Toen iedereen had gekozen gingen we naar de lokale markt waar we uitleg kregen over alle producten en thaise gerechten. Weer terug bij het gebouw kregen we ook nog een uitleg over de kruiden in de kruidentuin. Daarna kregen we een welkomst hapje, dat ook traditioneel thais was, en toen begonnen we zelf met koken. De hele dag door kregen we uitleg, waarna we zelf begonnen te koken om daarna het zelf gemaakte eten op te eten. De mensen van de groep waren super gezellig en de hele dag was iedereen met elkaar in gesprek.P1040469 En aan het einde van de dag kwam ik heel tevreden, helemaal vol en met een thais kookboek weer terug in Chiang Mai. Eenmaal terug in Chiang mai heb ik nog even een tempel bekeken want dat had ik toch al een paar dagen niet meer gedaan. Rondom de hele tempel hingen bordjes met wijzen spreuken en veel spreuken vond ik erg goed bedacht en erg mooi.

Voor de komende weken zijn mijn plannen helemaal verandert. Vanaf morgen ga ik mee met een tour waarmee we naar Laos gaan. Bij deze tour kun je wanneer je een stad erg leuk vind daar gewoon blijven om dan met de volgende groep, die een paar dagen later langs de stad komt weer mee te gaan. Ik ben van plan om langer te blijven in Luang Prabang waardoor ik uiteindelijk ongeveer ander halve week met de tour bezig ben. Daarna ga ik vanaf Vientiane weer terug naar Chiang Mai waar ik voor twee weken vrijwilligerswerk ga doen in een dog rescue project. Na dat project ga ik in een weekje weer terug naar Bangkok, langs verschillende plaatsen waar ik deze keer niet ben geweest. Vanaf Bangkok vlieg ik vervolgens naar Jakarta om daar een weekje heel gezellig met Jolanda te reizen!

De komende zes weken heb ik dus helemaal gepland. Daarbij ga ik een stuk meer doen met andere mensen om me heen. Ik ben namelijk tot de conclusie gekomen dat alleen reizen zonder een plan om de weken door te komen niks voor mij is. Daarnaast vind ik het ook jammer dat je alle mensen die je ontmoet maar voor een paar uur ziet en dan is er altijd wel weer iets waardoor een van de twee weer weg moet. Zoals ik het nu gepland heb ga ik alsnog een heleboel plekken zien maar heb ik wel meer aan vaste groep om me heen. Tussendoor heb ik telkens enkele dagen dat ik alleen reis, maar enkele dagen vind ik heel goed te doen, want soms is in je eentje zijn en met niemand rekening hoeven houden ook wel weer heel prettig.

Na de zes weken die ik nu gepland heb ga ik opnieuw kijken wat ik dan ga doen. Dat ligt er helemaal aan wat ik de komende weken nog tegen kom, hoeveel geld ik over heb (alles wat ik nu ga doen is een stuk duurder dan gepland) en of ik het zie zitten om toch opeens weer wel in mijn eentje te reizen. Waarschijnlijk wil ik na de komende weken nog naar Vietnam maar dat ga ik allemaal tegen die tijd wel bedenken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elly:
    6 april 2015
    Zo leuk om je verhalen te horen, Lotte!
    Fijn he, slapen in de trein? Goed gedaan en terecht dat je je zuurverdiende centjes (heb je heel wat inlegzooltjes voor moeten verkopen, haha) weer terug hebt gekregen na je mislukte jungletocht!
    Je snapt dat we ons van harte aanbevolen houden om een keer Thais te komen eten als je weer terug bent.
    De nieuwe reisplannen klinken goed. Goeie combi van structuur en vrijheid. Heel verl plezier weer en verheug me op je volgende verslag x
  2. Esther:
    6 april 2015
    Je bent een kanjer Lotte, komt helemaal goed zo!
  3. Jolanda Bruinsma:
    6 april 2015
    Hey Lotte, ik ben trots op je, je doet het toch maar even in je eentje!!!
    Ik zie je in Mei, dan gaan we heerlijk reizen en een kookcurses volgen, Indonesie moet ook zo mooi zijn !!
  4. Willy:
    6 april 2015
    hoi Lotte, je doet het hartstikke goed ik vind het erg knap wat je doet,maar mis je ook wel.
  5. Rene:
    7 april 2015
    Ik lees een hoop leuke dingen in je verhalen :-) Thais koken. Lekker!