Het allerlaatste weekje!

21 mei 2015 - Ubud, Indonesië

11258573_10202965292088031_1386807341_nVandaag heb ik afscheid genomen van Jolanda na nog een weekje met haar mee reizen. Ik heb twee hele leuke weken gehad met Jolanda. Het was heel fijn om twee weekjes even niet zoveel te hoeven nadenken en ik heb heel erg genoten van het verblijven in Jolanda's mooie hotels. Maar vooral heb ik erg genoten van de gezelligheid. Ik ben echt heel blij dat ik deze twee weken gezellig met Jolanda mee heb kunnen reizen!

Zaterdag hebben Jolanda en ik het vliegtuig genomen naar Bali. Meteen toen we het stadje Ubud inreden merkte we dat dat een veel leuker stadje was dan de steden waar we op Java waren geweest. Ubud was een klein, schattig stadje, met weinig P1060246verkeer en allemaal straatjes met leuke winkeltjes en restaurantjes. Ook het hotel bleek heel mooi te zijn. Het hele hotel lag in een mooie tuin met een zwembad. We hadden en mooie, grote kamer en een balkon.
Zaterdag hebben we even door het stadje gelopen, tourtjes voor de rest van de week geregeld en lekker gezwommen. 's Avonds een massage genomen, naar een leuk restaurantje geweest en nog wat gedronken en toen terug naar ons mooie hotel.

P1060315Op zondag deden we een fietstour door Bali. We werden opgehaald met een busje om naar het startpunt van de tocht te gaan maar onderweg daarheen stopte we eerst nog op verschillende plekken. Als eerste stopte we bij de rijstvelden waar een stuk van de film eat, pray, love is opgenomen. Daarna gingen we naar een koffieplantage, waar we eerst de plantage bekeken en toen verschillende soorten koffie en thee gingen proeven. En toen gingen we naar een restaurantje om te ontbijten, met heel mooi uitzicht op twee verschillende vulkanen. Vervolgens reden we naar het beginpunt en toen gingen we echt fietsen. We zouden in totaal 25 kilometer fietsen maar dit was allemaal berg af en dus, ondanks de hitte, heel goed te doen. Onderweg stopte we nog bij het huis van een Balinees gezin om daar te kijken hoe de mensen op Bali leven. Ook leerde we daar een mandje te maken om te offeren en de gids vertelde ons van alles over de Balinese gebruiken en tradities. Verder stopte we onderweg nog bij een tempel en bij een rijstveld. Aan het einde van de tour kregen we nog een lunch en daarna zouden we terug naar het hotel worden gebracht. Wij besloten echter te gaan wandelen omdat we hadden gehoord dat het een mooie route was, vanaf dat punt naar het hotel. Na nog een uurtje wandelen waren we weer terug bij het hotel en toen hebben we nog even heerlijk gezwommen.

P1060374Op maandag deden we een kookcursus. Die begon pas 's middags, dus 's morgens hebben we eerst lekker rustig aan gedaan en bij het zwembad gelegen. Daarna gingen we dus naar de kookcursus, waar we zeven verschillende Indonesische gerechten leerde maken. Jolanda leerde haar lievelingsgerecht saté maken, en ik maakte verschillende vegetarische gerechten zoals tempee saté en komkommersoep. Het was een leuke kookcursus met een hele vrolijke kok. De gerechten die we gemaakt hadden aten we op als avondeten en het was allemaal heerlijk.

Op dinsdag gingen we een dagje snorkelen. Ik had in die acht weken in Azië nog 11267152_10202977225386356_708686052_ngeen een keer de oceaan gezien, dus wij vonden dat dat nog wel even moest voor dat ik naar huis zou gaan. We moest eerst een uur rijden naar de zee en daar gingen we op de boot. De boot stopte op drie verschillende plekken waar wij mochten snorkelen. We zagen een heleboel koraal en mooie vissen. Maar het was vooral gewoon erg leuk om is mee te maken hoe dat nou is, snorkelen. En verder was het natuurlijk leuk dat we na het snorkelen, een stuk bruiner het water weer uitkwamen. Na het snorkelen kregen we nog een lunch en toen gingen we terug naar het hotel. Eenmaal terug in ons stadje zijn we lekker gaan winkelen en nog wat gaan eten, voordat we helemaal moe weer naar bed gingen.

P1060422Op woensdag hadden we een rustdag na al die tourtjes. 's Morgens hebben we heerlijk gewinkeld en allebei een mooie jurk gekocht. Daarna zijn we nog een tijdje bij het zwembad gaan liggen voordat we naar het monkey forest gingen. Vlak bij ons hotel was namelijk een bos vol met apen. De apen zaten niet opgesloten waardoor we ze die week ook al verschillende keren bij ons hotel hadden zien rondlopen. Maar het was leuk om zo ook nog even in hun bos te zien en even leuke foto's van alle apen te kunnen maken.
Daarna zijn we gaan avondeten en koffie gaan drinken en toen hebben we onze vakantie samen afgesloten met een heerlijke massage.

Vandaag heb ik het vliegtuig naar Bangkok genomen. Ik het hier nog een dag en 11334319_10202977295348105_685351574_ndan neem ik het vliegtuig terug naar Nederland.  Ik heb twee hele leuke en leerzame maanden gehad hier in Azië. Hoewel mijn reis totaal niet is verlopen zoals ik van te voren verwacht had, en ik aardig was baal momentjes heb gehad, kan ik nu toch terug kijken op een hele leuke reis. Ik heb heel veel gezien, gedaan, meegemaakt en veel mensen ontmoet. Ik ben trots op de reis die ik heb gemaakt en ik wil zeker nog eens terug!

1. Esther:
    21 mei 2015
    Terecht trots kanjer! Tot heeeeeel gauw. Xxx
  2. Marco en Anita:
    22 mei 2015
    Dit leest als een geweldige ervaring die je de rest van je leven kan meenemen. Goede reis terug!